Duurzaam leven Duurzaam leven

Deze pagina wil je stimuleren en meenemen in een gezamenlijke zoektocht naar duurzaam en eenvoudig leven waarbij we het niet zoeken in het grootse en meeslepende, maar in kleine gebaren van goedheid en gerechtigheid om daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

Dat het niet goed gaat met de schepping is iets waar we in onze tijd niet langer om heen kunnen. Als mensheid - en zeker als Westerse wereld - leven we op té grote voet. Een groeiende groep mensen maakt zich terecht zorgen en probeert zo te handelen dat daarmee onze planeet minder belast wordt. Wat is daarbij onze rol en roeping als christenen? Als we geloven en belijden dat de aarde niet van onszelf is, maar schepping van God, wat moeten we dan doen? Wat kunnen we nog? En wat is daarbij onze drijfveer?

Zorg voor de schepping zou voor christenen een vanzelfsprekendheid moeten zijn, maar in de praktijk blijkt het consumentisme dieper doorgedrongen in onze levensstijl en levensstandaard dan ons lief is. We willen van alles, en dat het liefst zo snel, makkelijk en goedkoop mogelijk. Dat gaat alleen wel ten koste van de aarde en onze medemens.

Waar zitten onze blinde vlekken en willen we die onder ogen zien? En spannender nog: zijn we bereid daar concrete keuzes aan te verbinden als het aankomt op klimaat, duurzaamheid en sociale gerechtigheid? En dat zonder te vervallen in fanatiek moralisme waarbij we de ander de maat nemen aan de ene kant, en schouderophalend cynisme (‘wat haalt het uit?’) aan de andere kant.

Als we meer gaan leven vanuit de vrijheid in Christus, geïnspireerd door de Bijbel en het evangelie, leven we hoopvol en realistisch tegelijk. Zo ontstaat er ruimte om weer mens te zijn in plaats van alleen maar consument. Om geluk en voldoening te ervaren in dat wat we van God krijgen in plaats van in spullen, mooie insta-foto’s en likes. Dan gaan we vanzelf aandachtiger en zorgvuldiger om met de aarde en de medemens.

Vier gebieden

Er zijn vier gebieden waarop wij als individu het meeste verschil kunnen maken.

Spullen

• Papieren krantenabonnement omzetten in een digitaal abonnement. Dit scheelt papier (én is ook nog goedkoper :-))
  • Koop je spullen via Marktplaats. Het vraagt wat zoek werk, maar er is heel veel moois te vinden. Voordeliger dan nieuw én het reduceert afval en energie omdat een product voor jou niet nieuw gemaakt hoeft te worden.
  • Gebruik wasbare luiers voor de kids, uiteindelijk goedkoper, minder plastic én je kind is (waarschijnlijk) veel sneller zindelijk.
  • Let op bij het kopen van billendoekjes: er zijn maar weinig soorten plasticvrij.
  • Er bestaat ook wasbaar maandverband of een menstruatiecup. Scheelt ook veel plastic en is uiteindelijk veel goedkoper.

Eten

• De dagelijkse boodschappen leveren veel afval op van verpakkingsmateriaal. De online supermarkt www.pieter-pot.nl verkoopt alles in glazen statiegeld potten. Een goede manier om het verpakkingsafval van je eten te verminderen.
  • Minder of geen vlees eten. De (grootschalige) productie van vlees is enorm belastend voor het milieu. Daarbij is vegetarisch eten verrassend lekker :-).

Huis & tuin

• De CV ketel staat standaard op 80 graden. Die kan makkelijk op 60 graden worden gezet. Dit scheelt in het gasverbruik én je portomonnee.
  • Vervang bestrating door planten/ voeg planten toe aan balkon of tuin. Een groene tuin zorgt voor verkoeling in de zomer en is goed voor de biodiversiteit.
  • Kies voor groene stroom van zon of wind i.p.v. ‘grijze stroom’.
  • Doe met je gezin een challenge om elke maand minder energie te verbruiken dan in dezelfde maand van het jaar ervoor.
  • Doe een 'nee-nee'-sticker op je brievenbus en stuur ongewenste geadresseerde reclame terug. Minder papier en minder verleiding om te consumeren.

Vervoer

• Pak als het kan de fiets. Beter voor het milieu én voor je conditie :-)
  • Reis zo min mogelijk met auto of vliegtuig en als je dit wel doet, compenseer je CO2 uitstoot dan, bijvoorbeeld via https://www.climatestewards.nl

Ideeën voor Oosterkerk & Perron

Zaken die we als gemeente samen kunnen gaan doen:

• milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen gebruiken voor het schoonmaken van de kerk
  • fairtrade koffie gebruiken voor de koffieautomaten
  • energieleverancier kiezen die groene stroom levert
  • led-verlichting toepassen
  • systeem opzetten waarmee binnen de gemeente spullen die je niet dagelijks nodig hebt makkelijk gedeeld kunnen worden.
  • actie afvalprikken in Oosterheem
  • duurzame doelen toevoegen aan collecterooster
  • duurzaam kerstpakket voor de ouderen
  • kleding ruil events organiseren

Lees-, kijk- en volgtips

Heeft u tips? Geef ze door aan de webmaster.